zmiany od 1 stycznia 2023 roku
Od dnia 1 stycznia 2023 roku weszła w życie ustawa zmieniająca w szczególności ustawę o prawach konsumenta oraz Kodeks cywilny. Celem tej ustawy było dostosowanie przepisów krajowych do prawa Unii Europejskiej, w zakresie ochrony praw konsumenta.
Zmiana w szczególności ponownie przeniosła uprawnienia, związane z reklamacją zakupionego towaru, do ustawy o prawach konsumenta, w Kodeksie cywilnym pozostawiając przepisy rękojmi, z których skorzystać mogą przedsiębiorcy.
Dla odróżnienia roszczeń konsumentów i przedsiębiorców, powrócono do terminu niezgodność towaru z umową (stanowiącego odpowiednik rękojmi, przysługującej przedsiębiorcom). Towar jest niezgodny z umową, jeżeli wystąpi jedna z poniższych wad:
- jego cechy i właściwości nie zgadzają się z opisem sprzedającego,
- nie jest odpowiedniego rodzaju,
- nie jest odpowiedniej ilości,
- nie jest odpowiedniej jakości,
- nie jest kompletny,
- nie posiada wszystkich funkcjonalności,
- nie jest przydatny do celu, do którego jest potrzebny kupującemu, a o którym kupujący poinformował sprzedającego przed zakupem, a sprzedający to zaakceptował.
W przypadku towarów z elementami cyfrowymi wadą będzie również niekompatybilność, brak interoperacyjności towaru oraz brak dostępności jego aktualizacji.
Dodatkowo wydłużony został okres, w jakim można dochodzić prawz związanych z niezgodnością towaru z umową. W tym momencie roszczenia te przedawniają się z upływem 6-letniego terminu.
Reklamację należy jednak złożyć w ciągu 2 lat od dnia dostarczenia konsumentowi towaru.
Wprowadzona została kolejność roszczeń przysługujących konsumentowi. W przypadku wystąpienia niezgodności towaru z umową, konsument może żądać naprawy lub wymiany towaru na nowy. Dopiero w przypadku gdy sprzedający nie naprawił/wymienił towaru lub odmówił naprawy/wymiany albo niezgodność jest istotna, konsument może odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy lub złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny.
Ważną nowością jest również możliwość powstrzymania się z zapłatą ceny do momentu, kiedy sprzedający wykona naprawę lub wymianę wadliwego towaru na nowy, lub też gdy zajdą okoliczności uzasadniające odstąpienie od umowy albo obniżenie ceny.
Roszczenia przysługujące konsumentowi
Dodatkowo ustawa wprowadziła szereg udogodnień dla konsumentów – m. in. obowiązek wskazywania najniższej ceny z ostatnich 30 dni, w przypadku organizowania akcji promocyjnej towaru. Konsumenci nabyli również uprawnienia reklamacyjne w zakresie treści cyfrowych, co stanowi odpowiedź na coraz powszechniejsze usługi streamingowe czy transmisji online. W przypadku wad lub przerw w świadczeniu usługi, konsument może żądać obniżenia ceny lub nawet odstąpić od umowy o świadczenie takich usług.
Trzeba również pamiętać, że konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia ustawy są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy ustawy.
Jeśli potrzebujesz pomocy prawnej w sprawie związanej z niezgodnością towaru z umową – skontaktuj się z nami. Chętnie udzielimy szczegółowych informacji w tym zakresie.